Metoder

Klinikken anatomia tilbyder forskellige behandlingsformer alt efter, hvad der er problemet.

Myofascial Release
Denne metode har jeg hentet fra Tom Myers. Det vil sige, at jeg har ladet mig inspirere af Myers, men har siden udviklet min egen fremgangmåde. Metoden står beskrevet lægerene nede på denne side.

Awareness Through Movement
Metoden er det ene ben i Feldenkrais metoden. Det andet ben kaldes Functional Integration. Her er min hovedkilde David Zemach-Bersin, der er elev af Moshé Feldenkrais. Det er en selvhjælpsmetode, der med ''den rette indstilling'' kan løsne for spændinger og stress i kroppen. Metoden står beskrevet lægerene nede på denne side.

Functional Integration
Denne metode er udviklet af Moshé Feldenkrais og videreudviklet af David Zemach-Bersin. Jeg anvender denne metode i kombination med Myofascial Release. Det er meget effektivt.

Visceral Manipulation
Med denne teknik kan man løsne bindevævet / fascia omkring organerne, så de kommer til at fungere bedre. Her er det Jean-Pierre Barral, jeg har studeret.

Sansemotorik
Dette er ikke nogen egentlig metode, men derimod  øvelser, hvor man triller, kryber og kravler. Effekten af øvelserne er, at de grundmotoriske færdigheder bliver automatiseret. Udover at have en positiv virkning på motorikken, så har øvelserne også en positiv virkning på de sociale kompetencer og identitetsudvikling. Man kan ikke være for ung eller for gammel - alle kan have gavn af at udføre disse simple men effektfulde øvelser. Min inspirationskilde er tidligere højskolelærer nordmanden Greta Langlo Jagtøien.

Myofascial Release

Én af de metoder jeg anvender er Myofascial Release.

Når man anvender denne metode, fokuseres der på at løsne det spændte bindevæv, så muskler, nervesignaler, organer, lymfer og blodgennemstrømning igen fungerer optimalt.

Der er mange måder at udføre Myofascial Release på. Nogle metoder kan være temmelig hårdhændet.

Men jeg har udviklet min egen metode, og den er meget mild og nænsom.

Jeg bruger min kinæstetiske fornemmelse i fingrene til at finde det spændte bindevæv, hvorefter jeg nænsom løsner det.

Under behandlingen er du fuld påklædt.

Det vil sige, at T-shirt, skjorte, bomuldstrøje og andet lettere løstsiddende påklædning er at foretrække.

Positive effekter ved behandlingen

Efter endt behandlingsforløb kan du forvente:
   1: Færre eller ingen smerter
  2: Forbedret blodkredsløb
  3: Mindre stress i kroppen
  4: Opretning af kroppen
  5: Større mobilitet
  6: En følelse af ''lethed'' og overskud i kroppen.

I princippet kan denne liste gøres meget længere.

Men de overfornævnte punkter indeholder mere, end man umiddelbart skulle tro.

For eksempel kan stress give: Appetitløshed, besvær med at huske, depression, glemsomhed, hjertebanken, højt blodtryk osv.

Derfor kan mindre stress i kroppen komme til udtryk på mange forskellige positive måder.

Awareness Through Movement

En anden behandlingsform er Awareness Through Movement eller på dansk Bevægelse gennem bevidsthed.
Men det er faktisk ikke en behandlingform, men derimod en selvhjælpsmetode, som du kan udføre alene der hjemme eller på hold sammen med andre. Øvelserne udføres som oftest liggende på gulvet.

P.t. er det muligt for 4 personer at deltage i et 10 ugers kursusforløb på her i klinikken.
Vi mødes 1 gang om ugen i ca. 60 min.

For at reducere stress, spændinger og smerter i kroppen, er man nød til at kommunikere med kroppen på en måde, som hjernen og nervesystemet forstår. Det medfører, at hjernen skaber nye og bedre mønstre til gavn for kroppen, så den kan bevæge sig mere frit og naturlig.

Øvelses beskrivelse

Her følger en mere udførlig beskrivelse af, hvordan øvelserne helst skal udføres.

   • Vend din opmærksomhed indad for at fornemme og mærke dig selv.
     Hvor er der spændinger?

   • Øvelserne skal udføres meget langsomt.
     Bliver de udført for hurtigt, kan hjernen og nervesystemet ikke følge med.

   • Du skal kun bruge en minimal muskulær indsats.
     Hvis en muskel ''arbejder'' for meget, opleves det som støj i din hjerne, og det gør det vanskeligere at      observere de positive forskelle.

   • Bevægelserne skal være så små som mulig.
     På den måde kan hjernen og nervesystemet registrere de små forskelle, der gør den store forskel.

   • De skal udføres på en behagelig og let måde.
     Smerte og ubehag opleves som støj i din hjerne, og så har den svært ved at lære noget nyt.

   • Hvil og mærk forskellen i kroppen mellem hver bevægelse.
     I det øjeblik du oplever en positiv forskel, bliver det lægret i hjernen og nervesystemet.

   • Det er bedst at udføre bevægelser uden at snakke med andre (heller ikke dig selv).
     Man for det bedste resultat, hvis opmærksomheden er rettet ind af i kroppen. Od det er den ikke, hvis man      snakker med andre.

   • Ingen bevægelse må tilnærmelsesvis medføre ubehag.
     Smerte og ubehag opleves som sagt som støj i din hjerne.

   • Det handler ikke om, at gentage øvelsen / bevægelsen så mange som muligt.
     Det er din hjerne og nervesystem der skal ''omprogrameres'' - ikke musklerne der skal trænes.

    • Når lektionen er slut efter ca. 60 minutter, kan du lægge mærke til, hvad der føles som ændringer.
      Du vil helt sikkert blive overrasket, for metoden kan medføre en positiv forskel med det samme.

Moshé Feldenkrais

Awareness Through Movement eller Bevægelse gennem bevidsthed er en del af Feldenkrais-metoden.

Kombinationen af blide bevægelser og afslappet opmærksomhed gør hjernen engageret. Når det sker, ændrer hjerne sin struktur til noget, der opleves bedre og mere behageligt.

Derfor - når man udfører metoden, bliver forbindelserne mellem hjernen og kroppen omorganiseret på en naturlig måde, så bevægelser og psykisk tilstand forbedres. Mere info her.